کاربرد پوکه معدنی در مواد صنعتی و ساختمانی

پرکننده ها و اکستندرهای پوکه

پوکه معدنی به عنوان پرکننده در رنگ‌ها و پوشش‌های صنعتی استفاده می‌شود، ساختار سیلیسی ایمن و غیر کریستالی دارد که در عین صاف شدن و ایجاد یکنواختی درخشش، باعث حفظ رنگ، براق شدن و مقاومت در برابر ساییدگی می‌شود. پوکه در کاربردهای پوشش دهی با حرارت بالا نیز مفید است. ما در اینجا به کاربرد پوکه در مواد صنعتی و مصالح ساختمانی خواهیم پرداخت.

– رنگ ها و پوشش های صنعتی: پوکه یک پرکننده و گسترش دهنده عملکردی درجه یک برای رنگ ها، لکه ها و پوشش های صنعتی است – بدون سیلیس کریستالی، از نظر شیمیایی و از نظر محیطی بی اثر است – هم برای جابجایی و هم برای محیط زیست بی خطر است. محصولات پوکه سیلیس غیر کریستالی (NCS) چگالی کمتری نسبت به سیلیس کریستالی (CS) دارند و جایگزین یا هر پرکننده دیگر – بر اساس حجم، به جای وزن می‌شوند. این منجر به مقادیر حجیم‌تر و بازدهی بالاتر به ازای هر پوند محصول NCS نسبت به محصول CS می‌شود، در حالی که همچنان کنترل براق و دوام عالی را ارائه می‌دهد. پوکه به عنوان پرکننده رنگ همچنین دارای خواص اسکراب عالی، براق کننده و مقاومت در برابر لکه است.

– ترکیبات لاستیکی: رایج ترین کاربرد پوکه در ترکیب لاستیک مصنوعی (یا وینیل) پاک کن مداد فروتن است. (پومیس توانایی پاک کن را برای بلند کردن گرافیت از روی کاغذ افزایش می دهد). پوکه در چرخ های پرداخت لاستیکی استفاده می شود. پوکه همچنین در فرمولاسیون لاستیک برای بهبود عملکرد در یخ و برف استفاده می شود.

کاربرد پوکه در مصالح ساختمانی

بتن پوکه از سیمان پرتلند، سنگدانه پوکه، شن و ماسه پوکه، پومیس پوزولان و آب تشکیل شده است. در مقایسه با بتن معمولی، بتن پوکه تقریباً یک سوم کاهش وزن را ارائه می دهد. تناسب، اختلاط و قرار دادن به روشی مشابه بتن معمولی انجام می شود، همانطور که گفته شد. کاربردهای بتن پوکه نیز مانند بتن استاندارد شنی است، اما به ویژه در مواردی که بتن سبک وزن مطلوب است، مفید است.

بتن و مصالح ساختمانی اغلب بخش بزرگی از یک پروژه ساختمانی را تشکیل می دهند، به ویژه آنهایی که به استحکام و طول عمر نیاز دارند. یکی از بزرگترین معایب این سازه های بتنی بادوام حجیم و وزن آنهاست. اینجاست که پوکه سبک واقعاً به درد می خورد. به عنوان مثال، یک بلوک ساختمانی بتنی استاندارد، با استفاده از سنگدانه های شن و ماسه معمولی، مشکلات کارایی را ایجاد می کند – هم از نظر هزینه های نیروی کار و هم اندازه سازه های نگهدارنده، مانند پایه برای بار . اما هنگامی که بلوک ها با سنگدانه پوکه سبک ساخته می شوند، با کاهش وزن، مقاومت فشاری کافی حفظ می شود. در همان زمان، رسانایی حرارتی کاهش می یابد، و همچنین انتقال صوتی کاهش می یابد … همه به دلیل ساختار طبیعی پوکه. مزایای بتن پوکه عبارتند از:

بتن پوکه بسیار سبک است، مقاومت خمشی بیشتری نسبت به بتن استاندارد ایجاد می‌کند و در مقابل نیروهای باد و امواج ضربه‌ای لرزه‌ای مقاومت بیشتری دارد و در عین حال استحکام فشاری عالی دارد.

– بتن پوکه سبک، الزامات بار مرده (و هزینه های شغلی) سازه ها را کاهش می دهد. بتن پوکه را می توان با تجهیزات سبک تر اداره کرد. یکی دیگر از عوامل کلیدی کارایی بتن پخته شده است، به ویژه در اره کردن، سوراخ کاری یا میخکوبی.

– سنگدانه پوکه تا 4 برابر عایق سنگدانه های استاندارد یا مخلوط بتن استاندارد است، در برابر چرخه یخ زدگی و ذوب مقاوم است و تراکم رطوبت را در دیوارها و سقف های سازه از بین می برد یا کاهش می دهد و آن را به گزینه ای عالی برای آب و هوا و مکان های سردتر تبدیل می کند. که تغییرات چشمگیر آب و هوا را تجربه می کنند.

—مقاومت بتن پوکه سبک در برابر آتش نیز یک مزیت بزرگ است: با استفاده از بتن پوکه کمتری نسبت به بتن استاندارد می توان به همان درجه بندی ساعتی دست یافت.

— روکش‌های سنگی تولیدی: صنعت دیگری که بتن پوکه برای آن مناسب است، صنعت پررونق روکش‌های سنگی و آجری تولیدی است. سنگ‌های تولیدی بر پایه بتن پوکه حمل و نقل ارزان‌تر، زمان‌بر و کار فشرده‌تر برای نصب هستند، با استفاده از مخلوط‌های ملات استاندارد مونتاژ می‌شوند، در عین حال مانند سایر محصولات بنایی عملکرد و دوام دارند، فقط بهتر است.

در آخر

کاربرد پوکه در مواد صنعتی بسیار زیاد است و در تمامی صنعت ها کاربرد های فراوانی دارد ما در اینجا به کاربرد های پوکه و مزیت این پوکه معدنی در مواد صنعتی و مصالح ساختمانی پرداختیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *