پوکه معدنی به عنوان چه چیزی در کف سازی ساختمان ها استفاده می شود؟

پوکه معدنی به عنوان چه چیزی در کف سازی ساختمان ها استفاده می شود؟ منظور از پوکه معدنی همان سنگ های آتشفشانی هستند که امروزه افراد از آن ها در ساخت بسیاری از مصالح بهره می برند. یکی از موار استفاده از این پوکه ها، کف سازی ساختمان ها می باشد. زمانی که ساخت سقف ساختمان به اتمام می رسد، نوب به کف سازی بین طبقات می رسد. کف سازی ساختمان ها با دو نوع فوم بتن و پوکه معدنی قابل انجام است. در مورد پوکه معدنی باید گفت که استفاده از آن به دو طریق انجام می شود. در نوع اول، ابتدا باید شیب و کرم بندی انجام گیرد. حال باید دانه های پوکه ها را در سطح زمین پخش کنیم و به جهت یکدست شدن آن ها، پوکه ها را بکوبیم تا یک لایه متراکم به دست آید. حال باید ماسه و سیمان را با یکدیگر ترکیب کرد و روی این پوکه های کوبیده شده ریخت.
در نوع دوم هم لازم است همانند نوع اول کرم و شیب بندی انجام شود. تفاوت روش اول و دوم استفاده از پوکه در این است که در نوع دوم، دانه های پوکه همرا به آب و سیمان ترکیب شده و روی لایه ای که کرم بندی شده ریخته می شود. حال این ترکیب دیگر مانند روش سابق نیازی به متراکم شدن نخواهد داشت.

کف سازی بین طبقات

کف سازی که یکی از مراحل ساخت و ساز است، می توان برای انجام آن از پوکه های معدنی به عنوان ملات استفاده کرد. کف سازی انواع زیادی از جمله کف سازی روی زمین خشک، نیمه خشک و مطوبو بین طبقات دارد. کف سازی در دو مرحله صورت می گیرد که در یک مرحله زیر سازی انجام شده و در مرحله بعد لایه رویی ساخته می شود. در کف سازی باید توجه داشت که این کف باید در برابر حرارت و رطوبت از مقاومت خوبی برخوردار باشد. از این رو مصالح مورد استفاده در کف سازی باید عایق حرارت و رطوبت باشند و همچنین از مقاومت و تحمل وزن بالایی برخوردار باشند. در کنار این ها فاکتوری چون عایق صدا هم باید رعایت شود. حال فاکتور هایی که در استفاده از مصالح مورد استفاده در کف سازی طبقات ذکر شد باید گفت که تمامی این موارد تنها در پوکه های معدنی یافت می شود. در استفاده از پوکه های معدنی برای کف سازی باید ذکر کرد که بهترین این پوکه ها باید از وزن سبکی برخوردار باشند. البته اکثر پوکه های معدنی این ویژگی را در خود دارند اما بهترین آن ها در استفاده از کف سازی پوکه نخودی و فندقی می باشد.

مقایسه کف سازی با فوم بتن و پوکه معدنی

در مقایسه فوم بتن و پوکه معدنی ابتدا به تعریف هر کدام از آن ها می پردازیم تا موضوع واضح تر روشن شود. فوم بتن جز دسته مصالح ساختمانی است که در بخش کف سازی ساختمان ها عموما از آن استفاده می کنند. این گونه مصالح از طریق ترکیب سیمان، ماسه نرم، آب و مواد شیمیایی کف زا تولید می شوند. فوم بتن ویژگی هایی از قبیل مقاومت بسیار خوب و بالا در برابر حرارت، فشار را دارد و ساختمان را به خوبی در برابر سرما و گرما و صوت عایق می کند. پیاده سازی و حمل بسیار راحت این مصالح، از جمله شاخصه هایی است که سبب شده از آن به طور گسترده در کف سازی ساختمان ها استفاده کنند. استفاده از فوم بتن سرعت کف سازی ساختمان ها را بیشتر می کند و می توان با استفاده از آن ها، بخش کف سازی را خیلی سریع تر تمام کرد. اما استفاده از پوکه های معدنی این طور نیست و با محاسباتی که صورت گرفته، زمان کف سازی ساختمان ها با استفاده از فوم بتن تقریبا نصف زمان استفاده از پوکه معدنی تخمین زده شده است. اما پوکه معدنی هم مزایا ویژه و به خصوص خود را دارد که از جمله این شاخصه ها می توان به فشار و عایق حرارت آن را نام برد که نسبت به فوم بتن بسیار بیشتر می باشد. همچنین در کف سازی با پوکه معدنی آب بسیار کمتری مصرف می شود. پوکه معدنی عمر طولانی تری دارد و احتمال نشیت آن بسیار کم و در حد صفر است در صورتی که فوم بتن پس از گذشت مدتی نشست خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *