چرا پوکه های معدنی سوراخ سوراخ است

پوکه معدنی چرا سوراخ سوراخه؟

چرا پوکه های معدنی سوراخ سوراخ است؟ احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است؛ پوکه معدنی نمونه ای از سنگ های آدرین و آتشفشانی است و ماگما سبب تشکیل این گونه سنگ ها شده است. پوکه های معدنی در درجه های بسیار بالا و خیلی گرم مواد مذاب تشکیل شده و در زمان فوران آتشفشان، گازهای سمی و خاکستر ها باعث می شوند که بارندگی اسیدی و همچنین ریزش این سنگ ها اتفاق بیافتد. هنگامی که مواد آتشفشانی از دهانه آشتفشان خارج شوند و به سطح زمین برسند، بر اثر اکسیژن و تماس با محیط بیرون خنک شده و سرد خواهند شد که در نتیجه انواع سنگ ها از جمله پوکه معدنی به وجود می آید. زمانی که بارش باران اتفاق بیافتد، مواد مذاب آتشفشانی به تشکیل سنگی سبک می پردازند که حاوی املاح زیادی بوده و املاح آن ها برای گباهان فواید بسیار دارد.

این گونه سنگ ها دارای ترکیباتی از جمله ترکیبات لایه های عمقی و زیرین دارند و املاح آن ها از خواص بیشماری برخوردار هستند. آب و هوا و خاک دو عامل اصلی در تشکیل این گونه سنگ ها هستند. هنگامی که سنگ های آتشفشانی دچار ترک خوردگی شوند، پوکه های متفاوت دیگری تشکیل می شوند که از لحاظ رنگ و اندازه با آن سنگ ها متفاوت هستند. لازم به ذکر است که در طول تاریخ، استفاده از سنگ های آتشفشانی در همه جای دنیا صورت گرفته و اولین کسانی که دست به استفاده از پوکه های معدنی زدند، رومیان بوده اند.

 

انواع پوکه معدنی

پوکه های معدنی از وزن بسیار سبکی برخوردار هستند و معادن تولید آن در کشور ایران بسیار زیاد است که می توان به دماوند، بستان آباد، قروه، تبریز و… اشاره کرد. در مورد پوکه های معدنی نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته و جدول بندی هایی برای استخراج این پوکه ها در ابعاد و اندازه های مختلف در دسته بندی های گوناگون انجام شده است که بر اساس آن، هر نوع سنگ و پوکه، در تمامی معادن کشور به یک اندازه استخراج می شود.

به عنوان مثال پوکه معدنی با اندازه ۱۵ میلی متر، استخراج آن در تمامی معادن کشور باید در یک میزان مشخص انجام گیرد. پوکه های معدنی انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها پوکه ماسه، پوکه نخودی، پوکه بادامی، پوکه فندقی، پوکه پرلیت و بسیاری دیگر از پوکه ها هستند که در یک دسته بزرگ قرار گرفته اند.

علت سوراخ سوراخ بودن پوکه معدنی

اما پاسخ ما در جواب به سوال چرا پوکه های معدنی سوراخ سوراخ است این است که هنگامی که مواد مذاب از دل آتشفشان خارج می شوند، با قرار گرفتن در سطح زمین سرد شده و گازهایی از دل آن ها خارج می شود که همین گاز ها، علت اصلی ایجاد سوراخ هایی بر روی پوکه های معدنی هستند. لازم به ذکر است که تخلخل و حفره بیشتر در سنگ های آدرین ایجاد می شود که این موضوع به سبب سرد شدن این سنگ ها در سطح زمین اتفاق می افتد.

زمانی که حفره های مواد مذاب در اثر سرد شدن حجم بگیرند و در آخر همانند حباب بترکند، گاز ها از آن خارج می شوند و رد حباب باقی میماند که نمای برجسته ای بر روی سنگ ایجاد می شود. این سوراخ ها باعث ایجاد زبری در سنگ شده که به دلیل همین ویژگی از این سنگ ها به عنوان سنگ پا از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است.

دلیل سوراخ سوراخ بودن پوکه معدنی

جدا از این، این سنگ به سبب داشتن املاح بسیار مفید می تواند برای بدن مفید باشد و بر سلامت استخوان ها بیافزاید. پوکه های معدنی امروزه در انواع ساخت و ساز، کشاورزی و نساجی بکار گرفته شده و در زمینه ساخت و ساز به عنوان کفپوش استفاده می شوند. تولید بلوک سیمانی یکی دیگر از زمینه هایی است که پوکه معدنی در آن نقش دارد. امروزه زمینه های استفاده از این پوکه ها بسیار بیشتر از گذشته شده و در ساخت بتن ها هم این سنگ را بکار می گیرند.

از دیگر شاخصه های پوکه معدنی، مقاومت و ضربه پذیری بسیار بالای آن در عین کم وزنی می باشد. این سنگ به راحتی آسیب ندیده و حتی جای خش و خط روی آن باقی نمی ماند. همین ویژگی ها سبب شده که در ساخت و ساز به این سنگ توجه ویژه ای شود. این سنگ نمای بسیار جذابی دارد و از آن در نمای داخلی و بیرونی ساختمان های مدرن استفاده می کنند. به علاوه استفاده از آن به عنوان نما نسبت به دیگر سنگ های ساختمانی بسیار مقرون به صرفه تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *