کدام منابع طبیعی در پوسته زمین قرار دارند؟

در پوسته زمین چه چیزهایی وجود دارد؟

منابع طبیعی موجود در پوسته زمین انواع مختلفی دارند که در این مقاله از پوکه معدنی به آن ها اشاره می کنیم:

سنگ

پوسته کره زمین دارای منابع و ذخایر بسیاری است و انسان ها از همان ابتدای خلقت، از این منابع استفاده بیشمار می کنند. این منابع شامل نفت و بنزین، سنگ، گل، فلز و …. می شود. انسان از سنگ به عنوان ابزار و موادی برای ساخت ساختمان و یا مواد ساختمانی بهره می برد. به علاوه لوله های بخاری، پرچین و دیوارها از همین سنگ ساخته شده است. سنگ ها در سالیان دور برای ساخت انواع مجسمه ها و بناها کاربرد فراوانی داشته است.

سنگ هایی چون مرمر، الماس و گرانیت سنگ های ارزشمندی هستند که در ساخت ساختمان، جاده و جواهرات استفاده می شوند. لازم است بدانید که حتی شیشه هم از سنگ ساخته شده است به این ترتیب که شن و سنگ آهک با یکدیگر حرارت دیده و هنگامی که این ترکیب گرم است آن را به انواع اشکال شکل می دهند.

گل

گل هم جز منابع طبیعی‌ پوسته زمین است که از آن در ساخت انواع ظروف سفالی و یا ساختمان بهره می برند. از دیگر منابع کره زمین که تا در زندگی انسان نقش مهمی ایفا می کند زغال سنگ است.

زغال سنگ

زغال سنگ در زندگی امروزی انسان به صورت بسیار گسترده استفاده می شود. نقش زغال سنگ در زندگی انسان به عنوان سوخت منازل و یا ماشین آلات است. لازم به ذکر است که زغال سنگ از درختان و گیاهان خیلی قدیمی به دست آمده و زغال سنگ در لایه های زیرین گل و لای یافت می شود.

نفت

حال به سراغ برجسته ترین منابع کره زمین می رویم که نفت نام دارد. نفت که ماده ای سیاه و چرب است از طریق فسیل جانورانی که طی میلیون ها سال پیش از بین رفته به دست می آید و می توان گفت که نفت ماده ای تجدید ناپذیر است. امروزه تولید بسیاری از فراورده ها و محصولات به نفت وابسته هستند و بدون وجود آن، تولید خیلی از محصولات و حتی محصولات ساده و روزمره انسان ها متوقف می شود. برخی از چیز هایی که با استفاده از نفت تولید می گردند شامل بنزین، روغن ماشین، پلاستیک، شوینده ها و بسیاری چیز های دیگر می باشد.

مواد معدنی موجود در پوسته زمین

خاک

خاک به عنوان عنصری که در حیات زندگی انسان نقش اصلی دارد، به عنوان منبع اصلی کره زمین شمرده شده است. گیاهان و درختان و مواد غذایی انسان برای رشد، نیاز به خاک دارند و کره زمین بدون خاک قابل تصور نیست. در صورت عدم وجود خاک هیچ گونه درختی وجود ندارد که از چوب آن برای ساخت ساختمان استفاده کرد. پس باید قدر این منبع ارزشمند زمین را بسیار دانست.

فلز

فلز ها دومین سرمایه ارزشمند خدادادی است که در پوسته زمین قرار گرفته و انسان با بهره برداری از آن، می تواند در آسان تر کردن زندگی به خود کمک کند. فلز ها هم به صورت خالص استفاده می شوند و هم با ترکیب چند نوع از آن ها، فلز جدیدی ساخته می شود که امروزه بیشتر به این ترتیب از فلزات بهره می برند. فولاد که مقاوم ترین و با کیفیت ترین فلزات است، در ساخت ساختمان و ماشین آلات کاربرد گسترده ای دارد. همچنین آلومینیوم به عنوان یک فلز سبک، مقاوم و ارزان در ساخت ماشین آلات نقش داشته و بدنه بسیاری از سازه ها با استفاده از آلومینیوم ساخته می شود.

آب

در ادامه باید گفت که آب هم منبع طبیعی محسوب شده و بدون آن زندگی انسان قابل تصور نیست. کره زمین به عنوان تنها کره آبی، از این نعمت ارزشمند برخوردار شده و انسان با بهره وری از آن می تواند به ادامه زندگی بپردازد. این مایع ارزشمند در کشاورزی، آشامیدن، ساخت وساز، تولید مواد غذایی و بسیاری از موارد بیشمار دیگر استفاده می گردد. ماهیگیری که یک روش دیگر از تامین نیازات غذایی انسان ها محسوب می شود، از طریق همین آب صورت می پذیرد پس از این جهت هم حائز اهمیت است. به علاوه با پیشرفت بیشتر بشر، امروزه افراد در تولید برق نیز از این مایع ارزشمند استفاده می کنند.

دسته بندی منابع کره زمین

به طور کلی تمامی منابع کره زمین به دو دسته تقسیم می شوند که بهتر است افراد آن ها را بدانند و در بهره برداری از این منابع دچار خطا نشود. این دو دسته عبارتن از منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر. تجدید پذیر ها همان منابعی هستند که با بهره برداری تمام نشده و دوباره طبیعت آن ها را تولید می کند و بار ها و بار ها می توان از آن ها استفاده کرد.

این منابع شامل گیاهان، حیوانات، درختان، میوه جات و مواردی از این دست می شود. اما منابع تجدید ناپذیر با تمام شدن دیگر نمی توان آن ها را به دست آورد و برای همیشه آن ها را از دست خواهیم داد. سوخت های فسیلی و زغال سنگ، نفت و بنزین در این دسته قرار دارند. انسان برای استفاده بیشتر و طولانی تر از این منابع باید به مقدار بهره برداری آن ها توجه کند و از افراط در مصرف بپرهیزد. حال امروزه بسیار ضروری است که یک برنامه اصولی در استفاده از این منابع ایجاد گردد تا این منابع ارزشمند دچار زوال نابودی نگردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *