بهترین نوع پوکه ساختمانی کدام است؟

پوکه ساختمانی

پوکه معدنی استفاده های زیادی در ساختمان سازی و خانه سازی دارد و می توان گفت یکی از اساسی ترین مواد در ساخت و ساز به شمار می رود. درجه بندی و نوع کیفیت پوکه بسته به معیارهای مختلفی است که با سنجش آنها می توان بهترین مواد ممکن در مصالح ساختمانی را به دست آورد. کیفیت پوکه معدنی بستگی به چگالی و درجه سختی و اندازه پوکه معدنی است که قصد داریم در این مقاله به تمامی آنها و بهترین نوع پوکه ساختمانی بپردازیم.

تعیین نوع کیفیت پوکه ساختمانی

تعیین و انتخاب نوع پوکه ساختمانی به چند عامل مختلف بستگی دارد، مثلا سایز و حجم پوکه و همچنین چگالی کلی آن تاثیر مستقیم در کیفیت و ساختار کامل آن دارد. بر فرض مثال، برای استفاده در ساخت بتن و یا بلوک سبک، هرچقدر چگالی پوکه معدنی کمتر و درجه سختی آن بیشتر باشد، قطعا این نوع پوکه با کیفیت تر از نوع های دیگر است.
با در نظر گرفتن تمامی جوانب، بهترین ارزیابی کیفیت پوکه معدنی، چگالی کلی آن است که تعیین می‌ کند پوکه معدنی چقدر کیفیت دارد و می توان تا چه درجه سختی مقاومت داشته باشد. چگالی پوکه ساختمانی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت آن دارد. در کل دو نوع پوکه ساختمانی داریم که یکی از آنها به صورت معدنی و دیگری به صورت صنعتی تولید و ساخته می‌شود.

کدام نوع پوکه ساختمانی بهتر است؟

پوکه صنعتی و پوکه معدنی کاربردهای مخصوص به خود را دارند. پوکه معدنی بخاطر کیفیت بسیار بالا و همچنین قرارگیری در زیر زمین که در اثر فشار زیاد و گرمای بسیار بالا به دست می آید، قطعا از کیفیت و ساختار مناسبی برخوردار خواهد بود. این در حالی است که پوکه صنعتی در کارخانه های مخصوص تولید می شود که با ترکیب چند مواد آلی معدنی به دست می آید.
اگر بخواهیم توضیح دهیم، پوکه معدنی از دل طبیعت به دست می آید و قطعا کیفیت و چگالی مناسبی نسبت به پوکه صنعتی دارد. بخاطر همین موضوع اکثر مهندسان خانه سازی و شهرسازی از این نوع پوکه استفاده می‌ کنند. در ایران معدن های زیادی وجود دارد که غنی از مواد آلی باکیفیت هستند و شهرستان دارا نیز یکی بزرگترین شهر هایی است که معدن های مختلفی دارد که از آنها مواد معدنی زیادی استخراج می شود.

بهترین پوکه ساختمانی

کارایی پوکه ساختمانی

کیفیت و مقاومت پوکه ساختمانی بستگی به چگالی آن دارد و هر چقدر چگالی کلی پوکه ساختمانی کمتر باشد و سختی آن درجه بالایی داشته باشد، قطعا مورد استفاده تر خواهد بود. یکی از کارایی های مهم پوکه ساختمانی، استفاده در سازه هایی که وزن آنها مهم است می باشد. یعنی در سازه هایی که بر اساس وزن سبک ساخته خواهند شد، پوکه ساختمانی یکی از مصالح مورد نیاز در ساختار آن است.

علاوه بر آن اگر دقت زیادی داشته باشید، اکثر دکل های نفتی شناور روی آب از جنس بتن و ماده پوکه ساخته می شوند و به دلیل وزن بسیار سبک و شناور ماندن آن روی آب، پوکه ساختمانی بیشترین استفاده را در این بخش دارد. تحمل وزن زیاد و همچنین وزن بسیار کم از ارکان اصلی کیفیت پوکه ساختمانی به شمار می رود. بخاطر همین موضوع اکثر سازه هایی که قرار است روی آب قرار بگیرند، از پوکه ساختمانی بهره می برند.
از کاربرد های دیگر پوکه ساختمانی می توان به استفاده در ساخت عایق ها اشاره کرد که از بخاطر مقاومت زیاد در برابر آب و دما مورد استفاده قرار می گیرد. اگر توجه داشته باشید، اکثر ساختمان های تازه ساخته شده از بتن ساخته شدند و داخل آنها از پوکه های صنعتی و معدنی استفاده می شود که مقاومت بسیار بالایی در برابر صدا، آب و دما دارند.

متخلخل بودن پوکه ساختمانی

متخلخل بودن یک جسم به معنای وجود فضای حباب شکل میان مواد تشکیل دهنده آن است. این بدان معناست که اجسام تشکیل دهنده آن به یکدیگر متصل نشده اند. تاثیر متخلخل در پوکه ساختمانی، بسیار زیاد است و هر چقدر فاصله میان اجسام تشکیل دهنده آن ایجاد شود، قطعا عایق بودن آن در برابر انرژی های بیرون بیشتر خواهد شد.
چرخش هوا میان این حباب های تشکیل شده، باعث می شود که هیچ نیروی خارجی وارد آن نشود و بخاطر همین موضوع شاهد افزایش مقاومت و کاهش چگالی پوکه ساختمانی هستیم. پوکه صنعتی نیز دارای تخلخل است که در مقایسه با پوکه معدنی، کیفیت چندان خوبی ندارد و بخاطر همین موضوع، پوکه معدنی بهترین پوکه موجود در بازار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *