نحوه محاسبه مقدار پوکه برای سقف

چقدر پوکه برای سقف لازم است؟

نحوه محاسبه مقدار پوکه برای سقف چگونه است؟ پوکه معدنی یکی از عایق‌های حرارتی مناسب برای سقف است. وزن پایینی دارد و در فصل سرما می‌تواند فشار ناشی از بارش برف را تحمل کند. بارش برف سنگین و انتقال سرما از سقف در هر ساختمانی می‌تواند باعث اتلاف انرژی و نگرانی صاحب‌خانه بشود.

پوکه معدنی به دلیل وزن پایین، تخلخل زیاد در بافت خود و دمای ذوب بسیار بالا، مصالح مناسبی برای استفاده در سقف ساختمان است. چندین نوع پوکه معدنی داریم که می‌توانیم با ترکیبی از آن‌ها، سقف را عایق‌بندی و تکمیل کنیم.

سابقه استفاده از پوکه معدنی برای سقف

پوکه معدنی یکی از مصالح مهم در مناطق سردسیر و شهرهای غرب کشور است. جایی که سرمای گزنده می‌تواند به‌راحتی وارد ساختمان شود. شب‌های سرد زمستان بدون عایق‌بندی در و دیوار می‌تواند هر کسی را کلافه کند. دیوار و سقف خانه‌ها در این شهرها با پوکه معدنی ساخته شده است و نشان‌دهنده اهمیتش در ساختمان‌سازی است. مناطق گرمسیر هم می‌توانند با استفاده از آن، در فصل تابستان جلوی ورود گرما به خانه را بگیرند.
خاصیت متخلخل بودن پوکه معدنی باعث می‌شود که نه تنها عایق حرارتی خوبی باشد، بلکه در برابر باران و برف هم مقاومت نشان بدهد. بارش سنگین برف یا تابش تند آفتاب، تغییری در ماهیتش ایجاد نمی‌کند. سبک بودنش باعث می‌شود که سنگینی برف را تحمل کند و نقطه ذوب بالا جلوی ورود گرما و تغییر شکل در زیر آفتاب را می‌گیرد. در سرما و گرما به کار می‌آید و دوام خوبی دارد.

پوکه مناسب برای سقف

پوکه بادامی بزرگ‌ترین سایز در بین پوکه‌های مختلف است. وزن آن نسبت به دیگر انواع پوکه پایین‌تر است، و تخلخل خیلی بیشتری هم دارد. این ویژگی‌ها آن را مناسب استفاده در سقف و کف‌سازی ساختمان می‌کند. وزن سقف و وزن کل سازه با استفاده از آن پایین می‌آید، ساختمان دیرتر نشست می‌کند و دیوارها ترک برنمی‌دارند. به‌مرور زمان، لوله‌ها درون آن کمتر متحمل فشار می شوند و پوسیدگی آن‌ها به خاطر مشکلات نم دادن و سر و صدای حرکت روی آن‌ها کمتر است.
ایمنی ساختمان با استفاده از پوکه معدنی بادامی بالاتر می‌رود و در هنگام وقایع طبیعی مانند زلزله و سیل، مقاومت بیشتری دارد. بلوک‌بندی یا کف سازی با پوکه معدنی، میزان مقاومت کل سازه را بالاتر می‌برد. سیل و زلزله و بادهای شدید و آفتاب سوزان، شکل و حجم پوکه را تغییر نمی‌دهد.

نحوه محاسبه مقدار پوکه برای سقف چگونه است؟

شیب بندی روی بام

مورد استفاده بعدی از پوکه بادامی در شیب بندی بام است. نسبت به دیگر پوکه‌ها سریع‌تر اجرا می‌شود و وزن کمتری را به سازه تحمیل می‌کند. اگرچه گاهی برای پر کردن خلل و فرج ایجاد شده به خاطر سایز بالای پوکه بادامی، از پوکه عدسی و نخودی هم در بین آن استفاده می‌کنند.
اندازه پوکه درجه یک با درجه دو تفاوت چندانی ندارد و در سایز پوکه‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌کند. تفاوت در تخلخل‌ها و وزن پایه آن‌هاست. پوکه بادامی بیشترین تخلخل را دارد و حفره‌های بزرگتری در آن می‌بینیم. هر چه سایز پوکه کوچک‌تر بشود، تخلخل‌ها هم کمتر می‌شوند.
پوکه ماسه‌ای هم وجود دارد که از خاک و ماسه سبک‌تر است و نسبت به دیگر پوکه‌ها، عایق بهتری برای صوت و حرارت است. این پوکه به دلیل وزن بیشتر، برای کف سازی مناسب نیست و معمولاً از همان نوع فندقی و عدسی و بادامی برای سقف استفاده می‌شود. قیمت خیلی پایین‌تری دارد و در بلوک سازی بیشتر استفاده می‌شود.

سایزهای مختلف پوکه معدنی

پوکه بادامی که بزرگ‌ترین سایز را در بین آن‌ها دارد، معمولاً به‌اندازه 10×20 سانتیمتر است. پوکه نخودی نصف این اندازی است که 5×10 می‌شود. پوکه عدسی کوچک‌تر است و 3×8 سانتی‌متر است. این پوکه‌ها با توجه به مساحت کل سقف اندازه‌گیری می‌شوند. کل سقف را با پوکه بادامی می‌پوشانید و با توجه به مساحت، میزان لازم را در نظر می‌گیرید. لازم است که مقداری پوکه نخودی یا عدسی به آن اضافه کنید که کاملاً پوشیده شود. در نتیجه به میزان یک‌سوم تا نصف مساحت، از پوکه نخودی یا عدسی هم اضافه می‌کنید.

نتیجه گیری
پوکه‌ها را بر اساس متر مکعب می‌فروشند که می‌توانید با توجه به مساحت، میزان مورد نظر خودتان را تهیه کنید. قدم اول، خرید پوکه بادامی به‌اندازه مساحت کل پشت‌بام است. شیب بندی پشت‌بام هم با این پوکه انجام می‌شود. بزرگ بودن سایز پوکه باعث می‌شود که نیاز به پر کردن فضای خالی بین آن‌ها داشته باشیم. بین یک‌سوم تا نصف مساحت کل پشت‌بام، از پوکه‌های دیگر مانند پوکه فندقی و عدسی استفاده می‌کنیم. پوکه ماسه‌ای برای سقف مناسب نیست.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *