پوکه معدنی چگونه مانع از اتلاف انرژی در ساختمان می‌شود

پوکه معدنی به عنوان عایق حرارتی

شاید برای شما هم سوال شده باشد که پوکه معدنی چگونه مانع از اتلاف انرژی در ساختمان می‌شود؟ اتلاف انرژی در ساختمان از سقف و دیوار، یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که بشر تا امروز با آن درگیر بوده است. رشد صنعت ساختمان‌سازی و کاهش منابع انرژی باعث شده که مهندسان به فکر کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌سازی بیافتند. پوکه معدنی به‌خوبی جلوی کاهش گرما و سرما را از سقف و دیوار می‌گیرد. اما پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی در ساختمان‌سازی و جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان دارد. 79 درصد از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها است که باید فکری به حال آن کرد.

تعریف پوکه معدنی

پوکه معدنی از کوه‌های آتش‌فشانی به دست می‌آید. کوه بعد از فوران آتش‌فشان، گدازه‌هایی را به سطح زمین می‌فرستد که به‌ مرور زمان تبدیل به پوکه معدنی می‌شوند. وزن بسیار کمی دارند و به سنگ پنبه‌ای هم معروف هستند. مواد مذاب آتش‌فشان در تماس با قطرات باران یا هوای خارج از کوه، تبدیل به این پوکه‌های سبک می‌شوند. رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی از این پوکه‌ها موجود است و در صنایع مختلف مانند کشاورزی، راه‌سازی، ساختمان‌سازی و ساخت‌وسازهای دیگر به کار می‌رود.

نحوه عملکرد پوکه معدنی به عنوان عایق حرارتی

ویژگی‌های پوکه معدنی چیست

یکی از کاربردهای مهم پوکه معدنی در تولید بتن و ساختمان‌سازی است. بتنی که از پوکه معدنی به دست می‌آید، وزن خیلی پایین‌تری دارد، چسبندگی بیشتری از خودش نشان می‌دهد و سیمان کمتری مورد نیاز است. یکی از ویژگی‌هایش، نقطه ذوب بسیار بالا است که در هنگام آتش‌سوزی، اجازه نمی‌دهد آتش به دیگر اتاق‌ها یا بخش‌های دیگر ساختمان منتقل شود. حتی تا دمای 760 درجه سانتی‌گراد هم تغییری در شکل و حجم آن دیده نمی‌شود. دمای ذوب واقعی پوکه معدنی 1342 درجه سانتی‌گراد است.
به دلیل تخلخل زیاد، آب را تا مدت زیادی درون خود نگه می‌دارد، به‌خصوص در باران و برف می‌تواند عایق خیلی محکمی باشد. حتی اگر برف سنگینی روی سقف باشد، به دلیل وزن پایینش، اجازه نمی‌دهد فشاری به سقف بیاید.
ضریب هدایت حرارتی پوکه معدنی روی 0.17 W/M.K است که حتی باعث شده که برای عایق‌بندی سردخانه‌ها، روکش لوله‌های آب و گاز هم مناسب باشد.

اتلاف انرژی در ساختمان

طبق اعلام مرکز تحقیقات ساختمان، 79 درصد اتلاف انرژی در ساختمان‌ها و به دلیل استفاده از مصالح غیر استاندارد ایجاد می‌شود که خودش مبحث دیگری است. اتلاف انرژی از پنجره‌ها حدود 21 درصد، 21 درصد از طریق کف و 36 درصد از طریق دیوارها می باشد.
پنجره‌های دوجداره قدرت خوبی در کاهش اتلاف انرژی در ساختمان دارند و عایق صدا و گرما هستند. درهای ساختمان‌ها هم به مرور زمان محکم و عایق‌بندی شده‌اند و اجازه انتقال گرما و سرما را نمی‌دهند. بخشی از این مشکل که نهایتاً 21 درصد است، با این دو تدبیر، برطرف می‌شود.
سقف و دیوار یک ساختمان، 57 درصد در اتلاف انرژی سهم دارند. اگر این دو بخش نیز به خوبی عایق‌بندی شوند، میزان اتلاف انرژی به پایین‌ترین سطح خودش می‌رسد. بعد از عایق‌بندی کردن در و پنجره، کشیدن پرده‌های سنگین که خودش عایق خوبی است، نوبت به سقف و دیوار می‌رسد.

پوکه معدنی و عایق حرارتی

عایق‌بندی سقف و کف

هر ساختمانی دارای سقف و کف است که می‌تواند گرما را به بیرون منتقل کند. اگر در یک آپارتمان زندگی کرده باشید، سرما را در فصل زمستان از واحد خالی پایینی می‌توانید درک کنید. اگر ساختمان‌های کناری و پایین و بالایی خالی باشند، اتلاف انرژی را از ساختمان‌های قدیمی می‌توانید کاملاً حس کنید. گرما به راحتی از بین مصالح ساختمانی نامناسب رد می‌شود و دیگر ساختمان‌‌ها را گرم می‌کند.
برای عایق‌بندی سقف و کف، معمولاً بین دو گزینه فوم بتن و پوکه معدنی اختلاف هست. کارفرماها و پیمانکاران اعتقاد دارند که سرعت اجرای فوم بتن شش برابر اجرای کف و سقف با پوکه معدنی است. در مقابل، پوکه معدنی عمر بیشتری دارد و دیرتر نشست می‌کند، عایق حرارتی بهتری است و جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد. همچنین در برابر آتش و حرارت و نفوذ رطوبت هم مقاومت بیشتری از خودش نشان می‌دهد.

عایق‌بندی دیوارها

بتن‌های ساخته شده از پوکه معدنی، عایق خوبی در برابر صدا و گرما هستند. همان‌طور که در بالاتر گفتیم، ضریب بسیار پایین هدایت حرارتی باعث شده که حتی برای دیوارهای سردخانه هم مناسب باشد. گدازه‌های آتش که از کوه فوران کرده، باید بارها باران بخورند تا سرد و متخلخل شوند. وقتی که در ساختمان‌سازی به کار می‌روند، به این راحتی گرما و سرما را منتقل نمی‌کنند. استفاده از بلوک‌های پوکه معدنی، انتقال حرارت و اتلاف انرژی را به پایین‌ترین سطح خودش می‌رساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *