خواص پوکه معدنی قروه

پوکه معدنی احمد اباد باش

فهرست محتوا

وزن مخصوص پوکه معدنی

وزن مخصوص پوکه مغدنی کمتر از یک است.عایق حرارتی وصدا، نفوذ پذیری کم ومقاومت تراکمی کافی و مدول الکتریسیته از آن یک مصالح مناسب برای  بتونهای سبک  و پلاستر نمای ساختمان، پرکننده عایق سبک، بلوک‌های ساختمانی تزیینی و… ایجاد کرده است . کم شدن وزن بتن، جابجایی آن را آسان کرده، حجم ستونهای مورد نیاز و پی را کاهش داده و مقاوم سازی لازم را کاهش می‌دهد. بلوک ساختمانی با ماسه و شن وزنی در حدود 17 کیلوگرم دارد در حالیکه مخلوط 50/50 پویس با ماسه و شن وزن آن را به 13 کیلوگرم کاهش می‌دهد. با افزایش رنگدانه، از پوکه  برای ساخت بلوک های تزیینی رنگین استفاده می کنند.

 پوکه معدنی قروه.

این سنگ به رنگ سیاه مایل به زرد تا خاکستری روشن و قهوه ای است و در اثر انباشته شدن خاکسترهای آتششفشانی وسرد شدن آهسته آنها همراه با انبساط ناشی از حبابهای به وجود آمده توسط بخار و گازهای موجود در ماگما به وجود می‌آید. معادن غنی اسکریا ایران در قروه  کردستان، قروه کرمانشاه، دامنه های زاکرس، کرمان و سیستان و بلوچستان و به ندرت در برخی مناطق استان خراسان وجود دارد . وزن مخصوص خشک ظاهری این سبکدانه ها در حدود 500 تا 800 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.این سنگ معدنی دارای درجه سختی بالا و نیز تخلخل فراوان می‌باشد. همچنین دارای دانه‌بندیهای متفاوت از ذرات غباری تا قطعات بزرگ با قطر بیش از 100 میلیمتر است که .هر یک از اندازه‌های فوق با قیمت های متفاوت برای مصارف بخصوصی به کار می‌روند. پوکه معدنی قروه به صورت عدسی‌ هایی با قطر 50 تا 100 متر و ارتفاع حدود 5 متر در زیر لایه‌هایی از خاک و سنگ وجود دارد . اکتشاف به کمک حفر چاه و ایجاد ترانشه صورت می گیرد و پس از آن توسط بلدوزر عملیات باطله ‌برداری یعنی برداشتن سنگ و خاک از روی لایه‌هایپوکه معدنی انجام می‌شود.
درمرحله بعد عملیات بارگیری به کمک لودر صورت می ‌پذیرد و حمل ماده معدنی به وسیله کامیون و کمپرسی از محل معدن به سمت سنگ شکن جهت ایجاد دانه بندی های مختلف انجام می‌شود . امکان فعالیت معدن حدود 12 ماه از سال وجود دارد و تعداد روزهای مفید کاری حدوداً 360 روز در سال می‌باشد.

کولنیهای معادن پوکه معدنی در ایران.

اسکریا و پوکه های معدنی وابسته به سنگهای پیروکلاستیک جوان هستند، با این که سنگهای پیروکلاستیک جوان در ایران برونزد لگسترده دارند ولی انباشتگی های شناخته شده پومیس و پوکه های معدنی در ایران پیرامون گنبدها و کراترهای آتشفشانی نئوژن –کواترنر جای دارند همانند پوکه معدنی قروه واقع در شهرستان قروه کردستان ،کرف و لهریز،پوکه معدنی گزانه ،پوکه معدنی دینه (دره لیمر)و پوکه معدنی ملارو اسکوش بالا می باشند.پوکه معدنی کراف در کناره شرقی قله دماوند و در مجاورت روستای کرف جای گرفته است محدوده مورد نظر از سنگهای آتش فشانی،توف آندزیتی و پومیس (پوکه معدنی) وابسته به آتش فشان دماوند پدید آمده است.ماده معدنی در پیکر لایه های عدسی مانند با لایه بندی یک دست و هم اندازه و در بیشتر جاها بدون داشتن باطله است در جاهای که باطله وجود دارد ستبرای آن نیز کم و همچنین کانسنگ نرم است.
و در اطراف آتشفشان های سهند و سبلان ذخایرپوکه های معدنی فراوانی وجود دارند

کاربرد پوکه معدنی در صنایع وابسته به ساختمان:

۱- تولید انواع بلوک‌های سیمانی سبک ته باز و ته بسته .

۲- پنل‌های پیش ساخته نمای ساخمانی

۳- انوع آجرهای سبک با ابعاد مختلف

۴- پنل‌های دیواری پیش ساخته

۵-پنل‌های سقفی پیش ساخته

۶- قطعات تزئینی ساختمان

۷- انوع کول چاه

کاربردهای مختلف پوکه معدنی عملیات ساختمانی و عمرانی.

 

۱- پر کننده کف ساختمان و شیب‌بندی پشت بام

۲- استفاده در ملات پشت کار (مانند سنگ نما و …)

۳- انواع سیمان‌کاری‌های نما و رویه کاری

۴- حائل بین خاک و بتن (مانند بتن‌های فونداسیون، پایه پل‌ها، دیوار تونل‌ها و سدها، سقف کانال‌های زیرزمینی، حائل بین دیوارهای طبقات زیرین با خاک )

۵- ساخت انواع بتن سبک با مقاومت مناسب

۶- تعمیر و نگهداری قطعات بتنی

۷- انجام ایزولاسیون لوله‌های زیر آب رودخانه ها و دریا ها .

کاربردهای دیگر پوکه معدنی :

پوکه در حال حاضر یکی از مواد مهم است که جایگزین شن و ماسه در استخرهای تصفیه فاضلاب ها و پس آبهای سنگین شده است . اسکوریا در تصفیه خانه ها، آب با کیفیت مطلوب تر را در استحصال مجدد آن به دست می دهد، همچنین مدت زمان بهره برداری از پوکه نسبت به شن و ماسه ۳ برابر بیشتر است . در ضمن با توجه به سبک بودن پوکه، تخلیه استخرهای تصفیه، ساده تر می باشد.

پوکه معدنی در کشاورزی.

پامیس در کشاورزی بدون خاک ( hydroponics ) کاربردهای مختلفی دارد و استفاده از پوکه معدنی در این نوع کشاورزی قابلیت های کشت و بهره برداری را بالا می برد و همچنین پوکه دانه دار با اندازه ( mm۱۰ – ۵ ) بعنوان اصلاح و بهینه سازی خاک ضعیف و برای بهتر شدن آبیاری و زهکشی به کار می رود چرا که باعث می شود رطوبت درون خاک همچنان باقی بماند و در پرورش گل، تهویه مطبوع زمین های مسابقه، تهویه زمین چمن گلف و کود زمین های فقیر ازمواد معدنی و ایجاد مزارع کیوی کاربرد بسیار دارد و همچنین در مناطق خشک و یا مناطقی که احتیاج به ایجاد فضای سبز و باغبانی در نقاط خاص می باشد ( گلخانه ها، ایجاد فضای سبز بر روی کانال های بتنی زیرزمینی و کشاورزی در مناطق کم آب ) پومیس بعنوان لایه زیرین خاک به کار برده می شود

خواص مهم پوکه معدنی عبارتند از :

۱- حفظ آب و انتقال تدریجی آن به خاک

۲- کم کردن فشار خاک

۳- استفاده بهینه از حجم خاک

۴- بالا بردن خاصیت معدنی و قدرت خاک بعلت وجود مواد معدنی در حد و درصد خاص پامیس نیز به عنوان یک ساینده بسیار خوب در صنایع استفاده میشود .

خواص پوکه معدنی قروه

ساخت کاغذ سند باده ، صفحات دستگاه فرز ، سنگ شور کردن پارچه ها و سنگ پا ازجمله کاربردهای سایشی پامیس می باشد .

پوکه از نظر شیمیایی خنثی و غیرقابل حل و فاقد خاصیت مغناطیسی می‌باشد چگالی آن پایین و حاوی مخلوطی از سیلیکات‌های نامنظم و اکسید آلومینیوم و لایه‌هایی از اکسید فلزات دیگر می‌باشد پامیس دانه‌بندی شده کاربردهای خاص و متنوعی در صنعت ساختمان و صنایع دیگر دارد ، چنانچه استفاده از این محصول باعث کم شده هزینه ، بالا بردن ضریبهای اطمینان و قابلیتهای خاص فیزیکی و شیمیایی می‌گردد .خواص پوکه معدنی قروه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *