پوکه معدنی چیست

پوکه معدنی چییست ؟

پوکه معدنی چییست ؟ پوکه معدنی سنگی آتشفشانی است که از شیشه‌های سنگی ناهموار بسیار تاولی تشکیل شده است. به طور کلی رنگ آن روشن است. این ماده زمانی ایجاد می شود که ماگمای مایع اشباع شده از گاز مانند یک نوشیدنی گازدار فوران می کند و به سرعت سرد می شود که کف به دست آمده به یک لیوان پر از حباب های گاز جامد می شود. پوکه‌های حاصل از گدازه‌های غنی از سیلیس، سفید می شوند، آنهایی که از گدازه‌های با محتوای سیلیس متوسط ​​به دست می‌آیند اغلب زرد یا قهوه‌ای هستند، و آنهایی که از سیلیس فقیر هستند سیاه  رنگ هستند. حفره های کف بسته به جریان گدازه در حال انجماد می توانند گرد، کشیده یا لوله ای باشند. مواد شیشه‌ای که آن را تشکیل می‌دهد می‌تواند به صورت رشته‌ها، الیاف یا پارتیشن‌های نازک بین حفره‌ها باشد. اگرچه پوکه عمدتاً از شیشه تشکیل شده است، کریستال های کوچکی از مواد معدنی مختلف وجود دارد. پوکه به دلیل منافذ متعدد پر از هوا، چگالی کمی دارد. به همین دلیل می تواند به راحتی در آب شناور شود.

ترکیب پوکه معدنی چییست

پوکه عمدتاً دی اکسید سیلیکون، مقداری اکسید آلومینیوم و مقادیر کمی از اکسیدهای دیگر است. بلورهایی از مواد معدنی مختلف در بسیاری از پوکه ها وجود دارند. رایج ترین آنها فلدسپات، اوژیت، هورنبلند و زیرکون هستند. حفره پوکه ها گاهی اوقات گرد هستند و بسته به جریان گدازه در حال انجماد ممکن است کشیده یا لوله ای نیز باشند. حفره‌ها که در میان سنگ‌های آتشفشانی قدیمی رخ می‌دهند، معمولاً با رسوبات مواد معدنی ثانویه پر می‌شوند که با نفوذ آب وارد می‌شوند.

به قدری سریع تشکیل می شود که اتم های آن اغلب وقت ندارند تا در کریستال ها سازماندهی شوند.

تشکیل پوکه

پوکه معدنی چییست ؟ پوکه از تماس گدازه  با آب تشکیل می شود. این بیشتر در نزدیکی آب یا آتشفشان های زیر آب رخ می دهد. هنگامی که ماگمای داغ با آب تماس پیدا می کند، سرد شدن سریع و افت فشار سریع حباب را با تشکیل گدازه کاهش می دهد. سرد شدن سنگ در زیر نقطه ذوب سنگ به این معنی است که حباب ها در داخل آن محبوس می شوند که سنگ بلافاصله پس از تماس با آب به جامد تبدیل می شود. از آنجایی که پوکه غیرقابل برگشت است، گاهی بین دیواره های نازک حباب نیمه شفاف سنگ نگه داشته می شوند.

گازهای آتشفشانی و چگالی

اگر گازهای آتشفشانی قبل از سرد شدن سریع از گدازه خارج شوند، این فرآیند می تواند به اسکوریا و پوکه تبدیل شود. اسکوریا با حباب های بزرگتر و دیواره های حباب ضخیم تر متراکم تر است و بر خلاف بوم شناور به سرعت فرو می رود. اگر گاز بیش از حد وجود داشته باشد، پوکه تشکیل می شود. هنگامی که گاز کمتری با ماگمای چسبناک کمتر همراه باشد، اسکوریا تشکیل می شود.

پوکه های معدنی در کجا واقع شده اند

آنها فراوان ترین و به طور معمول از سنگ های آذرین فلسیک (غنی از سیلیس) توسعه یافته اند. بر این اساس، آنها معمولا ابسیدین را همراهی می کنند. می توان آن را در سراسر جهان یافت که از وقوع آتشفشانی قاره ای و وقوع آتشفشانی زیردریایی ناشی می شود. سنگ های شناور همچنین می توانند توسط جریان های اقیانوسی توزیع شوند. همانطور که قبلاً توضیح داده شد در اثر فوران آتشفشان های انفجاری تحت شرایط خاصی تولید می شوند، بنابراین، منابع طبیعی در مناطق فعال آتشفشانی رخ می دهد. استخراج و از این مناطق حمل می شود. در سال 2011، ایتالیا و ترکیه به ترتیب 4 و 3 میلیون تن تولید معدن پوکه را رهبری کردند. سایر تولیدکنندگان بزرگ با یا بیش از یک میلیون تن یونان، ایران، شیلی و سوریه بودند.

آسیا

ذخایر زیادی از پوکه در کشورهای آسیایی از جمله افغانستان، اندونزی، ژاپن، سوریه، ایران و شرق روسیه وجود دارد. مقادیر قابل توجهی پوکه را می توان در شبه جزیره کامچاتکا در سمت شرق روسیه یافت. این منطقه شامل 19 آتشفشان فعال است و در مجاورت کمربند آتشفشانی اقیانوس آرام قرار دارد.

اروپا

اروپا بزرگترین تولید کننده پوکه با ذخایر در ایتالیا، ترکیه، یونان، مجارستان و ایسلند است. ایتالیا به دلیل وجود آتشفشان های فورانی متعدد، بزرگترین تولید کننده پوکه است. در جزایر بادی ایتالیا، جزیره لیپاری به طور کامل از سنگ های آتشفشانی از جمله سنگ پا تشکیل شده است.

آمریکای شمالی

این را می توان در سراسر آمریکای شمالی از جمله در جزایر کارائیب یافت. در ایالات متحده، این سنگ در نوادا، اورگان، آیداهو، آریزونا، کالیفرنیا، نیومکزیکو و کانزاس استخراج می شود. تولید پوکه و پومیسیت ایالات متحده در سال 2011 حدود 380000 تن به ارزش 7.7 میلیون دلار تخمین زده شد که تقریباً 46 درصد آن از نوادا و اورگان بود. آیداهو همچنین به دلیل کیفیت و درخشندگی سنگ موجود در ذخایر محلی به عنوان یک تولید کننده بزرگ پوکه شناخته می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *