موارد مصرف پوکه معدنی

موارد مصرف پوکه معدنی

 موارد مصرف پوکه معدنی پوکه معدنی از گدازه‌های اتشفشان بوجود می آید٬ به منظور عایقِ صوت٬ سرما٬ گرما٬ وبرای شیب‌بندی بام ساختمان به کار می رود. وزن مخصوص آن کمتر از 0/6 می‌باشد و روی آب شناور می‌ماند با استفاده از پوکه معدنی٬ وزن ساختمان، تا یک سوم کمنر و در برابر زلزله مقاوم‌تر می‌شود. این مواد همچنین در صنایع عایق سازی کاربرد دارند . مصالح پوکه معدنی در حجم کمتری نسبت به شن و ماسه تولید می‌شوند و بازار مصرف خاصی دارند.

پوکه معدنی دانه های سبک حاصل از فعالیتهای آتشفشانی است. مزیت عمده پوکه معدنی نسبت به مصالح ساختمانی مشابه از قبیل شن و ماسه عبارتست از: وزن مخصوص بسیار کم ٬ و دارا بودن درجه سختی بالا.

رنگ این ماده معدنی مشکی یا خاکستری یا حنایی یا زرد است. پوکه معدنی دارای دانه بندی های متفاوت از ذرات غباری تا قطعات بزرگ با قطر بیش از 100 میلیمتر است. هر یک از اندازه های فوق برای مصارف بخصوصی کاربرد دارند.


خواص پوکه معدنی
موارد مصرف پوکه معدنی

وزن مخصوص آن پائین است به طوری که روی آب شناور می ماند.

عایق صدا، گرما و سرما می باشد

مقاوم در مقابل آتش سوزی؛ به طوری که تا 760 درجه سانتیگراد هیچ تغییری در حجم و شکل آن حاصل نمی شود. نقطه ذوب این ماده معدنی 1342 درجه سانتیگراد می باشد.

استحکام بالایی دارد؛ بتون و مصا لح تشکیل شده از پوکه معدنی از میزان بالای دوام نسبت به وزن برخوردار می باشد.

موارد مصرف پوکه قروه

-برای تهیه بلوکهای سبک سقفی و دیواری، موزائیک سبک، بتون سبک

-بعنوان عایق صدا برای موتور خانه ها و محل های صدادار

-بعنوان عایق حرارت برای سردخانه ها، گرمخانه ها و پوشش لوله های حرارتی

برای استفاده کشاورزی در مناطق کم آب به دلیل خاصیت جذب و نگهداری آب

برای رنگبری پارچه ها   موارد مصرف پوکه معدنی

 برای استفاده در ساختمان سدها، اسکله ها و پلها

نکته قابل توجه اینکه بتون ساخته شده از پوکه معدنی علاوه بر سبکی، در مقابل عوامل مختلف محیطی نیز دارای استحکام و مقاومت فوق العاده ای می باشد.

اسکریا (سنگ پا) :
موارد مصرف پوکه معدنی
سنگ آذرین بیرونی است و هنگامی که مواد مذاب درونی به سطح زمین میرسد گازهای موجود در آن خارج شده که محل خروج گازها بصورت حفره باقی می ماند و حالت اسفنجی پیدا میکند و سبب سبک شدن آن میشود . فاقد بلور است . پونس بازالتی سیاه رنگ است. پونس در دماوند – اطراف قزوین وزنجان ودر باباگرُگرُ وجود دارد .

سنگ پا نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن گدازه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرند. وجه تسمیه سنگ‌پا از آن جهت است که بنا به قابلیت بالای سایندگی آن، از آن برای برای زداندن لایه‌های سفت مرده پوست در پاشنه پا استفاده می‌شود. سنگ پا از انواع پوکه‌های معدنی است.

سنگ توف :موارد مصرف پوکه معدنی

از انواع سنگهای خاکستر آتشفشان بوده که به علت چسبندگی کم٬ ذرات آن در اثر هوازدگی پوسته پوسته می شود و به صورت دانه های ريز از آن جدا می شود . اين سنگ را به علت سبزی چشم نوازی که دارد در کار ديوار سازی٬ پارک سازی و ديوارها استفاده می کنند.
موارد مصرف پوکه معدنی

معدن پوکه فلاح

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *