درباره پوکه معدنی

خیلی از افراد درباره پوکه معدنی آشنایی ندارند‌ اما خوب است بدانید پوکه معدنی یک سنگ بسیار با ارزش است. استفاده از این سنگ در ایران ما پیشینه بسیار دیرینه دارد. به طور مثال استفاده از این سنگ برای تمیزی پا به عنوان سنگ پا یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این سنگ به حساب می آید. همانطور که در این متن اشاره کردیم پوکه های معدنی نمونه های مختلف و ویژگی های متفاوتی دارند. اما در این بخش قصد داریم تا ببینیم که این پوکه چگونه تولید می شود و چگونه به دست می‌آید. درباره پوکه معدنی باید گفت که زمانی که لایه های زیرین پوسته زمین با توجه به حرارت بالایی که دارند ذوب می شوند، یک ماگما تشکیل می دهند. ماگما ها با توجه به ویژگی هایی که دارند دارای مواد معدنی هستند. این ماگما ها مقدار زیادی از دی اکسید کربن، گوگرد و بخار آب را در خود محبوس کردند. خوب است که بدانید این ماگما ها چگالی بسیار پایینی تری نسبت به سنگ های موجود در کوه دارد. به همین دلیل به سمت بالا و به دهانه آتشفشان شروع به حرکت می‌ کند. زمانی که انفجار در کوه های آتشفشانی انجام می‌شود و مواد مذاب از دهان یک کوه بالا می زند به دلیل اینکه این مواد مذاب در مجاورت هوای سرد قرار می گیرد، با سرعت زیادی دمای مواد مذاب کاهش پیدا می‌ کند و این مواد به حالت جامد در می آید. به دلیل اینکه این مواد مذاب به سرعت سرد می شوند گاز هایی که در آن ها وجود دارد به سرعت خارج می شود و سبب می شود که حفره هایی در سنگ ها ایجاد شود به همین دلیل است که پوکه های معدنی دارای سوراخ های می باشند و یک بافت اسفنجی را تشکیل می‌دهند. پس دانستیم که چگونه یک پوکه معدنی تولید می شود.

بافت اسفنجی پوکه معدنی به چه دلیل است

آیا می دانید که چرا پوکه های معدنی یک بافت اسفنجی مانند دارند؟ آیا دوست دارید به این سوال پاسخ دهیم؟ پس با ما همراه باشید. شاید کنجکاو باشید درباره پوکه معدنی بپرسید که این بافت اسفنجی به چه دلیلی در پوکه های معدنی به وجود می آید. در این مورد باید گفت از آنجا که پوکه های معدنی به دلیل اتفاقات آتشفشانی به وجود می آیند، پس از خروج این مواد گداخته و داغ در معرض هوای سرد قرار می گیرند. گاز درون این مواد به سرعت خارج شده و باعث حفره حفره شدن این سنگ می شود و این حفره ها بعد از سرد شدن بر روی سنگ یک بافت اسفنجی را تشکیل می دهد. البته خوب است که بدانیم بافت اسفنجی فقط برای ظاهر این سنگ ها نمی باشد. این بافت باعث اتفاقات شگفت انگیزی در پوکه معدنی می شود. از این اتفاقات شگفت انگیز میتوان به استفاده آنها در صنعت ساختمان سازی، بهداشت و پاکیزه گی، کشاورزی، صنعت  صنایع تصفیه آب و…. اشاره کرد. شما می‌ توانید پوکه های معدنی را در خیلی از جاها یافت کنید. با توجه به نوع استفاده خود شکل این پوکه ها شاید کمی متفاوت باشد. معمولاً پوکه های معدنی که برای سنگ پا استفاده می شود، به نسبت سایر سنگ ها معدنی که در صنعت ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود، اندازه بزرگ تری دارد. در عین حال باید بگوییم که پوکه معدنی یک سنگ بسیار کارا می باشد که ما در ادامه متن ویژگی ها و خصوصیاتی که این سنگ دارد را عنوان خواهیم کرد.

پوکه معدنی در کجای ایران بیشتر یافت می شود

با توجه به اینکه کوه های آتشفشانی در ایران در چند جا وجود دارد، به همین دلیل پوکه های معدنی را در خیلی از نقاط مختلف ایران می توان پیدا کرد. از شهرهای مختلفی که پوکه های معدنی در آن ها یافت می شود می توان به اردبیل، شهربابک، تهران، تبریز، اصفهان، کردستان و از همه مهمتر به شهر قروه اشاره کرد. پوکه معدنی که در کردستان به خصوص در شهر قروه یافت می شود از باکیفیت‌ترین پوکه های معدنی به حساب می آید. بنابراین بهترین پیشنهاد به مصرف کنندگان این است که برای خرید پوکه معدنی با کیفیت حتماً استان کردستان و شهر قروه را مورد توجه قرار دهند. البته که می توان از شهر های گفته شده هم برای مصارف متفاوت نسبت به خرید اقدام کرد. لذا هر کدام از شهرهایی که به آنها اشاره کردیم نمونه های مختلفی از پوکه معدنی را دارند. امیدواریم از اطلاعاتی که در این متن و این بخش به شما دادیم نهایت استفاده را برده باشید‌.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *