نماد سایت پوکه معدنی قروه 09188021006

مقایسه پوکه معدنی با لیکا

پوکه معدنی با لیکا

در این مقاله تلاش می شود مقایسه ای بین پوکه معدنی با لیکا یا همان پوکه مصنوعی انجام شود. برای مقایسه هرچه بهتر ابتدا توضیحاتی درخصوص نحوه تشکیل و تولید هر یک از این دو نوع پوکه ارائه می شود.

تعریف پوکه معدنی و نحوه تشکیل آن

پوکه معدنی یا پومیس به صورت یک فرایند طبیعی زیست محیطی طی فوران آتشفشان ها و سرد شدن سریع مواد مذاب در مناطق سرد یا مرطوب تشکیل می شود. در این فرایند گاز ها و مواد معدنی که از دل زمین بالا آمده اند، در گدازه حبس شده و تشکیل سنگی سبک، مستحکم، مقاوم و متخلخل به نام پوکه معدنی می دهند.

ویژگی ها و کاربرد پوکه معدنی

با به کارگیری پوکه معدنی یا پومیس وزن ساختمان کمتر و در برابر زمین لرزه مقاوم‌تر می‌شود. پوکه معدنی در صنایع عایق سازی برای متخلخل کردن خاک استفاده دارد. مزیت عمده پوکه معدنی نسبت به مصالح ساختمانی از قبیل شن و ماسه، وزن کم، دارا بودن درجه سختی بالا و نیز تخلخل بالای آن است.

این گونه پوکه دارای دانه بندی های متفاوت از ذرات غباری تا قطعات بزرگ با قطر بیش از ۱۰۰ میلیمتر است. هر یک از اندازه های پوکه معدنی برای مصارف خاصی کاربرد دارند. اصلی‌ترین علت استفاده از پوکه معدنی یا پومیس، سبک ‌سازی سازه و مصالح ساختمانی، شیب‌بندی سطوح، ساخت بلوک‌ و مصالح مختلف سبک و عایق بندی مناسب است.

مهمترین شاخص کیفیت پوکه معدنی با توجه به کاربرد آن، چگالی، درجه سختی و اندازه پوکه معدنی است. به عنوان مثال در ساخت بتن یا بلوک سیمانی سبک هر چقدر چگالی پوکه معدنی کمتر و درجه سختی آن بیشتر باشد کیفیت آن نیز بالاتر است.

تعریف پوکه صنعتی و نحوه تولید آن | مقایسه پوکه معدنی با لیکا

لیکا یا پوکه صنعتی نیز بیشتر ویژگی های پوکه معدنی را دارد، اما نحوه تولید آن کاملا با پوکه معدنی متفاوت است. در تولید و تشکیل پوکه صنعتی فرایند فوران آتشفشان و مواد مذاب وجود ندارد و این پوکه به صورت کامل با دخالت انسان و تکنولوژی ساخته می شود. نحوه تولید لیکا به این شکل است که ابتدا خاک رس خالص را با مقداری آب ترکیب کرده و حاصل گل مانند را در کوره ریخته و به دمای بیش از 1000 درجه سانتی گراد می رسانند. پس از تشکیل پوکه در کوره، آنرا از سرند های اندازه گیری عبور می دهند.

این عملیات باعث می شود پوکه صنعتی به لحاظ ظاهری، صاف تر، کروی تر و تخلخل آن کمتر از پوکه معدنی باشد. این نوع پوکه در مقایسه با پوکه معدنی دارای وزن مخصوص پایین تر است. زیرا یکی از اهداف این سبکدانه کارخانه‌ای سبک‌تر کردن وزن آن بوده است.

مقایسه پوکه معدنی با لیکا