مزایای بلوک‌های پوکه ای

عکس پوکه

مزایای بلوک‌های پوکه ای

وزن کم
با استفاده از بلوک‌هاي سبک پوکه معدنی، به دليل وزن کم و سهولت کار، هزينه و زمان اجراء کاهش مي‌يابد و حمل و نقل آسان مي‌گردد. همچنين سبکي اين بلوک‌ها نقش مؤثري در کاهش وزن ساختمان دارند. از آنجا که نيروي زلزله وارد بر سازه، رابطه مستقيم با وزن سازه دارد با استفاده از بلوک پوکه ای نيروی مؤثر زلزله و در نتيجه ابعاد سازه کاهش میيابد. وزن ديوار چيده شده با بلوک پوکه ای در مقايسه با مصالح سنتي مانند آجر 5/2 برابر کمتر است
عايق حرارتي
بر اساس آزمايشات مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن بتن سبکدانه پوکه معدنی داراي ضريب هدايت حرارتي 0.17w/m.k میباشد. بلوک پوکه معدنی ، ساخته شده از سیمان وپوکه معدنی ، لايه عايق حرارتی مناسبی را براي ديوارها به ارمغان مي‌آورد. استفاده از بلوک پوکه قروه در عايقکاري ديوارهاي پيرامونی، مورد تأييد سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت کشور قرار گرفته و بدون استفاده از هر گونه عايق ديگري، ديوار چيده شده با بلوک پوکه معدنی به عنوان ديوار عايق همگن محسوب شده و الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را تأمين مي‌نمايد.
عايق صوتي
به طور کلي در موادي که تخلخل وجود دارد انرژی ذرات هوايي که در اثر صوت به داخل حفره مي‌رود و از آن خارج میشود، به دليل ايجاد اصطکاک مستهلک شده و به گرما تبديل مي شود. ويژگي سطح بلوک پوکه و خواص دانه‌هاي پوکه معدنی باعث جذب صوت میگردد. بر اساس نتايج مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن،‌ميزان افت صدا در ديوار ساخته شده از بلوک پوکه به ضخامت cm15 برابر با 46 دسي‌بل است. از اينرو با استفاده از بلوک پوکه معدنی در ديوار چيني الزامات مبحث 18 مقررات ملي ساختمان برآورده خواهد شد.
مقاومت
بلوک‌ها پوکه قروه طبق آخرين استانداردهاي موجود توليد مي‌شوند و داراي مقاومت مطلوب در برابر بارهاي وارده هستند. پايين بودن مدول کشسان اين بلوک پوکه ا ی به عنوان اجزاء پرکننده در ساختمان‌هاي مناطق زلزله خيز موجب افزايش دورة نوسانی ساختمان و به عبارت ديگر کاهش نيروی زلزله وارد بر ساختمان مي شود.
کارپذيری فيزيکی و کارپذيری با انواع ملات
عمليات برش، ميخ کوبي، سوراخ کاري و شيارزني مسيرهاي کابل و لوله‌هاي تأسيساتي بر روي بلوک‌هايپوکه معدنی به راحتي انجام مي‌شود. بلوک‌هاي پوکه معدنی قروه به آساني با فرز بريده مي‌شوند و در صورت استفاده از تيشه تنها از محل ضربه مي شکنندکه اين ويژگي باعث کاهش پرت مصالح به ميزان چشمگيري مي شود. اجرای انواع ملات و اندودهاي متداول بر روي بلوک پوکه معدنی به دليل بافت زبر رويه بلوک و جذب آب مناسب آن به آساني انجام‌پذير است. به دليل نزديکي ضريب انبساط حرارتي پوکه معدنی با ملات و نيز افت خزش ناچيز آن، از ايجاد ترک در ملات و اندود در دراز مدت جلوگيري مي‌شود.
مقاوم در برابر آتش
مقاومت اجزاي سازه‌اي در برابر آتش سوزي بر اساس مدت زماني سنجيده مي‌شود که اين اجزاء مي‌توانند آتش را بدون سوختن و فرو ريختن تحمل کنند. دانه‌هاي پوکه معدنی در دماي c122000 توليد مي‌شوند و مي‌توانند شوک حرارتي تا دماي c121000 را تحمل نمايند و فرآورده‌هاي پوکه معدنی به ويژه اجزاء بتني ساخته شده با اين دانه‌ها مقاومت خوبي در برابر آتش دارندکه اين امتياز حافظ امنيت جاني ساکنين در آتش سوزيهاي احتمالي مي‌باشد.

در ایران دو جنس از پوکه معدنی وجود دارد که بیشترین استفاده را دارد:1- اسکوریا(پوکه معدنی قروه) 2-پومیس

1 – پوکه معدنی قروه (کردستان) از جنس سنگ پا ( سیاه خاکستری سبز قهوه ای)

2 – پوکه معدنی بستان آباد(تبریز) کمی آهکی ( سفید رنگ)

پوکه دماوند هم از جنس قروه هست اما  سنگینتر

در هر دو نوع انواع دانه بندی و انواع وزن سبک و سنگین وجود دارد

مهمترین تفاوت آنها در استحکام آنهاست

پوکه قروه دارای مقاومت بالاتری نسبت به پوکه تبریز میباشد.

پوکه تبریز به دلیل داشتن آهک بتن آن مقاومت کمتری دارد.

و پوکه تبریز چون آهک دارد سیمان کمتری میخورد.

به نظز بنده بهترین حالت ساخت بتن استفاده از ترکیب سایز درشت پوکه قروه به همراه نرمه تبریز و افزودن مقداری پودر سنگ میباشد.

در این حالت وزن بلوک

۱۰*۲۰*۴۰ حدودا ۵.۵ کیلوگرم

۱۵*۲۰*50 حدودا 8.5 کیلوگرم

۲۰*۲۰*۵۰ حدودا ۱۰ کیلوگرم

البته چون بیشترین هزینه مربوط به حمل پوکه میباشد موقعیت جغرافیایی تاثیر زیادی در هزینه تمام شده بلوک دارد.
*اسکوریا: این نوع از پوکه معدنی در نواری از آذربایجان تا کردستان وجود دارد که معادن قروه از مهمترین مخازن این پوکه معدنی می باشد و بیشتر عزیزان در داخل کشور اسکوریا را با نام قروه می شناسند.

*پومیس: این نوع از پوکه معدنی که در اغلب مناطق البرز خصوصاً البرز مرکزی و بستان آباد تبریز قابل استخراج و نسبت به اسکوریا از کیفیت پائین تری برخوردار می باشد:
مزایای بلوک سبک شبه لیکا:

حذف پلاسترکاری دیوارهای داخلی ساختمان

افزایش سرعت اجرای دیوارچینی

عایق حرارتی :
بر اساس آزمایشات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بتن سبکدانه اسکوریا دارای ضریب هدایت حرارتی w/mc 0.2 می باشد. بلوک اسکوریا ، ساخته شده از بتن اسکوریا ، لایه عایق حرارتی مناسبی را برای دیوارها به ارمغان می آورد. استفاده از بلوک اسکوریا در عایقکاری دیوارهای پیرامونی ، مورد تایید سازمان بهینه سازی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور قرار گرفته و بدون استفاده از هر گونه عایق دیگری ، دیوار چیده شده با بلوک اسکوریا بعنوان دیوار عایق همگن محسوب می شود و الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را تامین می نماید.

عایق صوتی و جاذب صوت :
ویژگیهای سطح بلوک و خواص دانه های اسکوریا باعث جذب صوت می گردد. بر اساس نتایج مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، میزان افت صدا در دیوار ساخته شده از بلوک اسکوریا به ضخامت 15 سانتی متر rw=46db می باشد. با استفاده از بلوک اسکوریا در دیوار چینی ، الزامات مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان برآورده خواهد شد. استفاده از بلوک اسکوریا ، آرامش را برای ساکنین به ارمغان می آورد.

مقاوم در برابر آتش :
با توجه به اینکه دانه های اسکوریا در دمای 1100 سانتی گراد تولید می شوند ، دیوار ساخته شده از این جنس با وزن حدود 130 کیلوگرم در هر متر مربع ، بیش از 3 ساعت در برابر آتش و سرایت آن مقاومت می کند. این امتیاز ، حافظ امنیت جانی ساکنین در آتش سوزی احتمالی می باشد.

فساد نا پذیری :
استفاده از دانه های اسکوریا با pH تقریبی 7 در ساختن بلوک اسکوریا سبب می شود تا هیچگونه آسیبی به لوله ها و کانالهای تاسیسات در طول زمان وارد نشده و همچنین باعث هیچ توع خورندگی و پو سیدگی نمی شوند.

شکل مناسب :
شکل هندسی بلوک های توخالی و ته پر اسکوریا علاوه بر کاهش وزن ، از هدر رفتن ملات در هنگام ساخت دیوار جلوگیری می کند.

کار پذیری با انواع ملات :
اجرای انواع ملات و اندودهای متداول با بلوک های اسکوریا ، به دلیل بافت زبر رویه بلوک و جذب آب مناسب آن ، به آسانی انجام می گیرد. همچنین نزدیکی ضریب انبساط حرارتی بلوک اسکوریا با ملات ونیز افت و خزش ناچیز آن ، از ایجاد ترک در ملات و اندود در دراز مدت ، جلوگیری می کند.

کارپذیری فیزیکی :
عملیات برش ، میخ کوبی ، سوراخ کاری ، شیار زنی مسیر کابل ها ولوله های تاسیسات ، برروی بلوک های اسکوریا به راحتی انجام می شود.بلوک اسکوریا به راحتی با فرز بریده می شودو در صورت استفاده از تیشه ، تنها از محل ضربه شکسته می شوند. این ویژگی باعث کاهش پرت مصالح به میزان چشمگیری می باشد

مقاومت :
بلوک های اسکوریا براساس آخرین استانداردهای موجود تولید می گردندو دارای مقاومت مطلوب در برابر بارهای وارده هستند. همچنین پایین بودن مدول کشسان این بلوک ها ، به عنوان اجزای پرکننده در ساختمان های مناطق زلزله خیز ، موجب افزایش دوره نوسانی ساختمان و به دیگر سخن ، کاهش نیروی زلزله وارد برساختمان می گردد

مقاومت بلوکهای سبک با وجود کاهش وزن، در مقایسه با بلوکهای معمولی، کاهش چشمگیری ندارد.

انطباق با مشخصات و استانداردها:

بلوکهای مورد مصرف در هر پروژه باید از لحاظ ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی و ابعاد و شکل ظاهری با آنچه در مشخصات فنی خصوصی و نقشه‌ها و دیگر مدارک پیمان ذکر شده است، مطابقت داشته باشند. نمونه‌های انواع بلوک مصرفی شامل بلوکهای توکار و نمادار دیواری و سقفی باید قبلاً به تصویب دستگاه نظارت برسد.

ویژگیها و روشهای آزمایش بلوکها باید مطابق استانداردهای ایرانی زیر باشد:

ـ استاندارد شماره 70 : بلوکهای سیمانی

ـ استاندارد شماره 2909 : استاندارد، ویژگیها و روشهای آزمون تیرچه و بلوک سقفی

ـ هر استاندارد ایرانی دیگری که تا زمان انعقاد پیمان در باره انواع بلوکهای سیمانی تدوین یا تجدیدنظر شود.

تا زمانی که استاندارد ایرانی در برخی موارد تدوین نشده باشد در درجه اول استانداردهای سازمان بین‌المللی استاندارد ISO معتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد مذکور به ترتیب استانداردهای آمریکایی ASTM ، بریتانیایی BS و آلمانی DIN ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

ویژگیها و حداقل حدود قابل قبول:

بلوکهای دیواری

بلوکهای سیمانی ساده باید به شکل مکعب مستطیل و کاملاً سالم و بدون عیب بوده و سطوح آن چسبندگی کافی با اندود و ملات داشته باشد.

استاندارد ایران شماره 70، سال 1357، بلوکهای توخالی دیواری را به انواع 40×30×20، 4

فروش پوکه معدنی قروه درجه یک

جهت سفارش پوکه معدنی درجه یک قروه میتوانید هم با شماره 09188735953 تماس حاصل کنید و یا به دفتر فروش شرکت پوکه معدنی فلاح مراجعه کنید.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *